Uppland runt (nästan) & oväntat besök

Östhammar, Gräsö, Öregrund och Tierp har stått på agendan idag – Uppland runt, eller i vart fall Norduppland runt kan man säga. En tur vi egentligen tänkt ta redan förra veckan men som vi turligt nog ställde in då. Vi stuvade in oss i grannarnas bil och gav oss iväg utan annat mål än ”kusten”. En bra, om än lite mulen, dag med trevligt sällskap och god mat har flutit förbi i ett huj. Som avslutning fick vi oväntat – och långväga – besök!

Förmiddagen började med en lite annorlunda rutt mot Östhammar, inte närmsta vägen men en väg som ingen av oss åkt på länge. Lite kul att se hur samhällen och natur förändrats över åren vilket väl egentligen var skälet till omvägen. Väl framme i Östhammar hade grannarna ett hett tips på ett bra fik och dit styrde vi inledningsvis kosan.

Styrkta av en rejäl dos sockrade bakverk och kaffe gav vi oss ut på en liten promenad i Östhammar, en vacker stad som man kan gå länge och skrota i. Nu gav vi oss vidare ganska snart trots allt, vi hade mer att upptäcka!

Bilen styrdes mot Öregrund där vi inledningsvis bara passerade igenom för att ta färjan ut till Gräsö.

Gräsöfärjan

Gräsö är förmodligen en vacker ö men det finns bara en ”huvudväg” som går mitt på ön, åker man där ser man skog, skog och lite mer skog varvat med en och annan liten by. Alla (nästan i alla fall) små avtagsvägar ner mot kustremsan är privata och inte för oss vanliga dödliga som passerar förbi. Vi tog oss upp till Gräsös norra spets och Örskärssundet där vi pausade en stund och njöt av utsikten.

Sen styrde vi kosan tillbaka mot Öregrund för en god middag i en av hamnrestaurangerna – det finns några sådana att välja på där så här års 😉 En liten promenad runt hamnen hann vi också med – både före och efter maten!

Mätta och belåtna gav vi oss iväg för att leta efter något litet kvällsöppet café längs vägen hem. En kopp kaffe skulle sitta fint tänkte vi men ville komma en bit närmare hem innan vi pausade nästa gång – vi hann ända till Tierp innan vi hittade det vi sökte, men då smakade fikat desto bättre!

Väl hemma hade vi fått oväntat besök ända från Boden! Ett husbilsekipage var på genomresa, gamla vänner som vi inte sett på länge. En riktigt rolig överraskning! Efter en lång kväll med babbel, flams och trevligt sällskap är det dags att krypa i säng för lite välbehövlig sömn – babblandet får fortsätta i morgon, husbilen står ju tryggt parkerad på vår garageuppfart och ska såvitt jag vet ingenstans!

12 reaktioner till “Uppland runt (nästan) & oväntat besök

1. Ja det är fint där.
      På Gräsö såg vi givetvis massor med små vägar ner mot kustremsan men i princip överallt stod det ”privat” så vi gav oss inte in på någon väg. Vi hade säkert kunnat hitta någon men vi la inget krut på det.

Gillad av 1 person

1. Många fina orter längs Upplandskusten finns det. För mig räcker det med en stad på en tur, vill kunna känna in dem ordentligt. Den där skulptören är verkligen duktig, Hans Gustafsson heter han. Roligt med skulpturer på rot, har sett en annan i Ribe i Danmark, tror jag att det var men då var det abstrakt konst. Fin bildserie från er tur och roligt med oväntat besök!

2. Vilken jättetrevlig utflykt och det till flera små pärlor längs med kusten 😀 Östhammar har jag aldrig stannat i men däremot har vi ställt husvagnen i Öregrund över natten några gånger. Väldigt charmig liten ort. Vi gjorde samma upptäckt som ni efter färjeturen, att det var svårt att hitta ner till vattnet. Vi lyckades på något ställle men enades om att det var finare i Öregrund 🙂
    Kul att få besök av goda vänner från förr 😀 Särskilt när de har med sig eget hus 😉

Gillad av 1 person

1. Håller med dig, det var finare – och enklare – i Öregrund än ute på Gräsö!
      Besök med eget hus är alltid välkomna, det blir så mycket enklare då. Besök utan hus är också välkomna men då vill jag nog gärna ha en liten förvarning om de tänker stanna över natten 😉

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.