Fredag hela veckan

Om det ändå hade varit fredag hela veckan – i alla fall den här veckan. Fredagen kom nämligen med härligt, traditionellt svenskt sommarväder. Lagomväder med andra ord. Fredagen inleddes med en lugn förmiddag i lägenheten med alla fönster på vid gavel för att släppa in den ”svala” sommarluften, det ju bara 24 grader ute 😉 Senare under dagen kröp termometern upp till 28-29 grader men tack vare den lägre luftfuktigheten var vädret ändå behagligt!

En turdag blev det igår, inte för att vi hade särskilt mycket tur – inte otur heller för den delen – utan för att vi gav oss ut på tur i bilen. Inledningsvis hamnade vi i Lickershamn där rauken Jungfrun tornar upp sig vid kusten.

Jungfrun på håll

Stigen upp till Jungfrun är kantad av branta stup och utsikten är magnifik. Dessvärre hade vi inte tagit med någon fikakorg vilket vi faktiskt ångrade när vi var här men det är bara att inse att man inte kan tänka på allt. Här nedan ser ni en glimt av utsikten från stigen upp till rauken.

Utsikt Lickershamn

Efter besöket i Lickerhamn gav vi oss iväg österöver och hamnade slutligen i När där Närsholmens fyr fick ett besök. Det är lite synd att Blåelden är överblommad för det hade varit rysligt vackert att se fyren med en blå fond (det vissna ni ser på fotot är utblommad/torkad Blåeld). Här skrotade vi runt en stund innan vi gav oss vidare mot Hemse.

Närsholmens fyr

Hemse blev en ort som vi bara tog en sväng om innan vi åkte vidare tillbaka mot Visby. Lite synd för det såg ut att vara en mysig liten ort men tiden hade dragit iväg och vi hade stämt träff för en ganska tidig middag med sonen i Visby. Hemse står med andra ord kvar på listan över ställen att utforska lite mer.

Efter middagen tillbringade vi tiden med att strosa runt i Visby med några vätskestopp här och där. Slutligen hamnade vi i fängelset – inte för att vi ägnat oss åt tvivelaktiga aktiviteter utan för att lyssna på lite livemusik. ”BroElvis” uppträdde och vi satt ner en stund för att lyssna till musiken. Att säga att vi ”njöt” av musiken skulle vara att ta i, Elvisimitatörerna är fler än vad som är nödvändigt vågar jag påstå och vissa borde kanske ägna sig åt något annat. Men hur det än var med det så roade han oss en stund!

Här ser ni ett av de riktigt gamla husen i Visby – byggt före murens tid och muren har fått ansluta till huset, inte tvärtom vilket brukar vara det vanliga. Minns inte riktigt vad huset hade använts till men någon form av krut- eller vapenlager vill jag minnas att jag läste på den lilla skylten.

Gammalt hus i ringmuren

Nu är en varm Gotlandsvecka snart slut, i morgon bär det av hemåt igen. Jag måste ändå säga att jag är glad att vi valde att boka om vår semester. Här sitter jag på Gotland och klagar på värmen, utan ombokningen hade jag varit i Portugal just nu – där är det fläckvis 45 grader varmt. Som skrivet, jag är glad – av flera skäl – att jag bokade om semesterresan!

15 reaktioner till “Fredag hela veckan

1. Jag har aldrig varit på Gotland, än, trots att jag haft vaga planer på det emellanåt. Men varje gång har jag tänkt om. I år hade jag vaga planer på att resa dit i maj månad, men så fann jag Krakow-resan/Auschwitz och bokade in mig på en restplats på den. Först efter det var bokat och klart till Krakow kom jag på att jag ”skulle ju till Gotland” 🙂 Nåja, jag hoppas Gotland är kvar nästa år och att även jag hänger med 🙂

Dina bilder i inlägget här ger mig en ny längtan dit. det låter som en väldigt behaglig vistelse ni har där.

Gillad av 1 person

1. Gotland finns nog kvar även nästa år. Väl värt ett besök är det i alla fall. Nu är det tredje gången på mindre än ett år vi är här så vi börjar kanske bli lite ”mätta” på just Gotland – men det finns fortfarande mycket kvar att se!

2. Skönt att kunna vädra ut lite fuktig värme, i alla fall för ett tag 🙂 Gotland är ett enda stort äventyr med sevärdheter överallt. Inte lätt att hinna med allt men ni gör ert bästa. Väldigt fina bilder, precis som det brukar vara 😀 Även jag får en liten Gotlandslängtan men det är mycket som just nu drar ännu mer så det får vänta lite.

3. Alltid trevligt med dina fina foton. Va hade ni en vanlig svensk sommardag på Gotland. Då är det där man skulle ha varit. Här samma tryckande värme som tidigare. Men idag är det lite mulet och en betydligt behagligare temperatur.

4. Som alltid fina bilder och så kul att få följa med på era utflykter! Spännande med det gamla huset … tänk om det kunde berätta! Så tänker jag ofta inför riktigt gamla byggnader eller träd 🙂
    Betydligt skönare luft här hemma också … just nu en regnskur – hoppas det fortsätter så, men i lite lugnare takt! 🙂

Gillad av 1 person

1. Inget regn i sikte här – vi fick en del i söndags och några droppar i måndags. För lite så klart men bättre än inget. Hemmavid hade det tydligen nästan inte regnat något – tyvärr. Det hade jag verkligen hoppats på!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.